Newroz`un tarihsel kökenine inildiğinde günümüzden yaklaşık 4350 yıl gerilere dayanan bir geçmişinin olduğu görülmektedir. Bu dönemde Guti`lerin tapınaklarda Zagmuk adında bir bayram yaptıkları bilinmektedir. Zagmuk da ” yeni gün ” anlamındadır.
Zagmuk bayramı türenlerinde ateşler yakılır ve kral halkın arasına girer. Daha sonraki yüzyıllarda Zagmuk geleneğinin Zerdüştlükte de ortaya çıktığı görülür. Ve bu tören gelenekleri Guti`lerden sonra Hurri , Kassit , Mitani , Urartu ve Medler zamanında da korunur.
Bugün Newroz Mitolojisi olarak bilinen ve özgürlük tutkusuyla bütünleşmiş olan Devrimci Kawa efsanesi şöyledir: Çok eski zamanlarda Zervan isimli tanrının iki oğlu olur. Biri Hürmüz`dür, bereket ve ışık saçandır. Diğeri ise Ehriman`dır , kötülük ve kıtlık saçandır. Fırat ve Dicle`nin yaşam bulduğu , Ahura Mazda`nın kutsadığı topraklarda Hürmüz iyinin ve uygarlığın geliştiricisi , Ehriman da onun düşmanıdır.
Hürmüz yeryüzünde temsilcisi olması için Zerdüst`ü gönderir ve yüreğine sevgi akıtır. Zerdüst de oğullarını ve kızlarını Hürmüz`e verir. Ehriman bu durumu kıskanır ve yıllarca iyilerle savaşır. İyilere , Zerdüşt`ün soyuna Medya coğrafyasında yaşamı zehir eder. Ehriman gökten ateşler yağdırır , firtınalar koparır. Sonunda içindeki nefreti ve kötülük zehrini zalim Dehak`ın beynine akıtır ve onu bir bela olarak Asur ve Med halkının üzerine salar. Dehak`ın bildiği tek şey kötülük etmektir. Zalim Dehak halkın kanını emerken beynindeki zehir onu ölümcül bir hastalığın pençesine düşürür. Dehak acılar içinde kıvranıyor , hastalığına çare bulamıyordu. Dönemin hekimleri açılarının dinmesi ve yarasının kapanması için genç ve çocukların beyinlerini tavsiye ederler. Böylece günlerce süren bir katliam başlar , hergün iki gencin kafası uçurulup beyinleri merhem olarak Dehak`ın yarasına sürülür. Katliam sürerken , sıra Med halkının çocuklarına gelir. halk çaresiz ve güçsüzdür. Gençler katledilirken birgün sıra Kawa adında bir demircinin en küçük oğluna gelmiştir. Daha önce de 17 oğlu bu uğurda öldürülen Kawa çaresizdir.
20 Mart`ı–21 Mart`a bağlayan gece demir ocağının başında sabahlar ve oğlunu zalim Dehak`ın katlinden kurtarmak için çareler düşünür. Ve göğün yedinci katındaki iyiliğin temsilcisi , Ninowa`nın yoksul , yüreği sevgi ve umutla dolu olan demirci Kawa`nin bileğine güç , aklına ışık verir. Ona zalimin pencesinden kurtuluşun yolunu öğretir.
21 Mart sabahı olduğunda Kawa kendi eliyle oğlunu Dehak`a teslim etmek ister ve zulmün , kötülüğün kalesine girer. Oğlunu zalim Dehak`ın huzuruna çıkarırken , örsünü Dehak`ın kafasına indirir. Dehak`ın ölü bedeni Demirci Kawa`nın önüne düşünce kötülüğün alevi Ninowa`da söner. Kısa sürede bütün Ninowa ve bölge halkı isyan eder ve ateşler yakarak saraya yürürler. Zulme karşı isyanı başlatan Kawa , demir ocağında çalışırken giydiği yeşil , sarı , kırmızı önlüğünü isyanın bayrağı, ocağındaki ateşi ise özgürlük meşalesi yapar. Ninowa cayır cayır yanarken meşaleler elden ele dolaşır., dağ başlarında ateşler yakılır ve kurtuluş coşkusu günlerce devam eder.
Zalim Dehak`tan kurtulan halklar 21 Mart`ı özgürlüğün , kurtuluşun ve halkların bayramı olarak kutlar.
Devrimci Kawa , başkaldırı kahramanı ; Newroz ise , direniş ve başkaldırı günü olarak tarihe geçer.
Newroz`u yüzyıllar boyunca kutlayan Kürtler ve öteki Ortadoğu halkları 21 Mart`lar da Kawa`nın zaferiyle farklı bir coşku yaşamışlardır.
NEWROZ PIROZ BE!
Güneş Uzun
2222 kez okundu.